Rozhovor s Radkem Hofmanem z firmy Zyxel Communications
Pro naše zákazníky jsme se Radka Hofmana, zástupce společnosti Zyxel Communications, ptali na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

Jaký jste šéf?
Ideální (významná pomlka) otázka pro členy mého týmu. Určitě bych nechtěl sám sebe hodnotit, jaký jsem šéf. Toto je vždy na hodnocení mého nejbližšího pracovního okolí, tedy členů mého týmu i mých nadřízených, včetně třeba personálního oddělení. Jednou za pololetí máme s mým přímým nadřízeným hodnocení pracovního výkonu, jehož součástí je i hodnocení mých schopností vedení a motivace týmu. V rámci naší firemní kultury se nepovažuji za šéfa, ale spíše za lídra týmu. Příležitost ve společnosti Zyxel mi poskytuje se více posouvat do pozice kouče a motivátora svého týmu.
Co Vás ovlivnilo při výběru Vašeho povolání?
Těch vlivů bylo nespočet, ale měly jediný společný faktor – počítače. Na počátku byly Atari a ZX Spectrum, dále IQ 151, ale i mnoho kamarádů a kantorů. Od počítačů jsem se dostal ke studiu systémového inženýrství na ČVUT. Následovalo první zaměstnání u IT distributora a pak už „jen“ korporát, ve kterém se pohybuji více než 20 let.
Čím je pro Vás IT obor zajímavý?
IT je velice dynamický obor, který má významný přesah do našeho každodenního života. Práce pro významného globálního IT výrobce mi přináší možnost být v centru dění a mít nejnovější technologie na dosah. V IT je každý den něco nového, a pokud se firma nebo jednotlivec chce udržet v tomto dynamické prostředí, musí flexibilně reagovat na každodenní výzvy a změny. S tím úzce souvisí nezbytnost neustálého vzdělávání se v nejnovějších technologiích a sledování aktuálních i budoucích trendů.
Co byl první impuls, že chcete pracovat právě ve Vaší firmě?
Zkušební doba. Osobně zastávám názor, že zkušební doba je velice užitečná nejen pro zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance. Obě strany se během této doby poznávají a měly by být rovnocennými partnery. Určitě by se neměl uměle a direktivně vytvářet nerovnocenný a nevyvážený vztah. V průběhu výběru zaměstnavatele, resp. zaměstnance se toho obě strany o sobě moc nedozví. Až teprve zkušební doba ukáže reálnou stránku věcí na obou stranách. V tomto mě Zyxel jednoznačně přesvědčil, že je to ta pravá firma pro mě. Doufám, že i Zyxel vnímá toto ze svého pohledu, když vzájemně úspěšně spolupracujeme již více než 6 let.
Co Vám z dosavadního studia či praxe bylo nejužitečnější?
Studium na vysoké škole mě naučilo pracovat pod tlakem, tzn. maximálně efektivně s důrazem na jasně definovaný cíl. Pokud hodnotím zkušenosti ze své praxe, tak vysoce hodnotím nastavení a využívaní definovaných procesů, jejichž výsledkem je důslednost spolehlivost a maximální korektnost.
Co Vás v práci nejvíce motivuje?
Nejvíce mě motivuje mé okolí. To samozřejmě platí i naopak. Spokojenost a úspěch mého týmu se přímou úměrou projeví i na mé spokojenosti. Obchod je kolektivní činnost a jednotlivé kroky obchodního procesu, stejně tak fungování mezi různými odděleními musí plně a přesně fungovat. Některé procesy se ladí delší dobu, ale je naprosto nezbytné procesy odladit, ne alibisticky čekat, že se něco stane a vše se samo vyřeší. Motivací pro mě je i důvěra ve svého přímého nadřízeného, u kterého mám dveře vždy otevřené.
Je něco, co Vás na práci opravdu štve? Co byste na své práci chtěl změnit?
Cestování po D1, to je opravdová katastrofa :-) Co se týká každodenní rutiny, tak práce v korporátním prostředí je vždy o kompromisu. Byl bych špatným lídrem týmu, který by nebyl schopen změnit nefungující věci či procesy, v rámci svých kompetencí. Vše ostatní je o komunikaci a kompromisu. Korporátní pravidla jsou jasná a nejsou velké rozdíly mezi pravidly v severoamerických a asijských korporacích. Je na každém individuálně, jestli má o kompromis zájem nebo ne.
Na jakou svou činnost jste nejvíce hrdý za poslední měsíce?
Nejedná se jen o poslední měsíce, ale spíše poslední roky, kdy mám velkou radost a hrdost na to, že můj tým perfektně a efektivně funguje, což jak vnímám z reakcí členů týmu, je i jejich názorem. Vzájemná důvěra je alfou a omegou úspěšného fungování každého týmu. Tým se nesmí ohlížet zpět, ale musí si stanovovat nové a náročnější cíle. Těchto cílů se nám musí společně dařit dosahovat. Odměnou za dosažení cíle je hrdost celého týmu i každého jednotlivého obchodníka.
Setkal jste se při své práci s něčím, co považujete za kuriozní?
Jsme národem spotřebitelů, kterému vládnou slevy. Kuriózní je každá situace, kdy jsme konfrontováni s požadavkem poskytnutí slevy. Zákazníkům dodáváme špičkové prvky v prvotřídní kvalitě, takže požadavek na slevu takovéhoto výrobku je sám o sobě kuriózní. Zkuste si třeba říci o slevu na plombu svému zubaři. Na druhou stranu nám sám život přináší nepřeberné množství situací, které jsou k pobavení – stačí být jen pozitivní a nebát se zasmát, třeba i sám sobě.
Co rád děláte, když zrovna netrávíte čas v práci?
Dobíjím baterky :-) Když byly dcery malé, tak většina volného času patřila rodině. S postupem doby mohu flexibilněji rozvrhovat svůj volný čas a máme také více času na sebe s manželkou. Relaxovat dokáži nejen aktivně, ale také například při řízení automobilu nebo u televize. Důležitá je pro mě různorodost aktivit a čas strávený ve společnosti blízkých a kamarádů. Mimopracovně se ještě aktivně věnuji působení v České marketingové společnosti, kde mám pravidelně možnost čerpat „životní moudrost“ od zkušených akademických špiček, což mě nabíjí v osobní i profesní rovině.
Jak Vaši práci vidí Vaše děti?
Moje dcery jsou ve věku teenagerů a moderní technologie jsou jim velice blízké. Rády se ptají na mé zkušenosti z pohledu síťových technologií, včetně bezpečnostních problémů. Na svých chytrých telefonech i tabletech mají nainstalován bezpečnostní software a znají i fungování našeho domácího firewallu. Hodně se zajímají o bezdrátové technologie a jsou schopny o tomto aktivně diskutovat třeba v rámci výuky informačních technologií. Na druhou stranu, pro mě je tato oblast profesním životem i koníčkem, pro ně jen jednou z dílčích epizod budoucího života.
Zaujal Vás v posledních měsících nějaký zajímavý IT produkt, který můžete doporučit ostatním?
Pokud se maličko odchýlím od IT produktů, ale samozřejmě zůstanu v rámci IT distribuce, tak v poslední době jsem velice překvapen obrovskou popularitou elektrických koloběžek. Žiji v Praze, kde se elektrické koloběžky určené k pronájmu staly významným problémem, nicméně jejich koncový prodej letos graduje. Osobně považuji elektrické koloběžky za trhák letošního vánočního trhu.
Jaká je Vaše oblíbená PC hra?
Mojí stále nejoblíbenější hrou je původní Doom, který u mě žádná jiná hra zatím nepřekonala. Tuto hru jsem začal hrát, když byl internet ještě v plenkách a pro hru ve skupině byla v podstatě nezbytná počítačová síť. Takže síťovými technologiemi se vlastně zabývám již několik desítek let :-)
V čem si myslíte, že jste jako firma úspěšní?
Stejně jako v první otázce je potřeba se na odpověď zeptat zejména našich zákazníků. Pokud bych si nemyslel, že je naše firma úspěšná, tak bych pro ni nepracoval. Zyxel před několika týdny oslavil 30. výročí od svého založení a funguje jako nadnárodní korporace. To s sebou přináší nutnost vyrovnávat se s lokálními specifi ky a nezbytnost sladit globální strategii firmy s požadavky jednotlivých trhů. Naše síťové prvky a technologie jsou určeny primárně pro podnikovou sféru, která je vysoce náročná, navíc se pohybujeme ve vysoce konkurenčním prostředí. 30 let je tedy samo o sobě velkým úspěchem a poskytuje nám stabilní základ pro další úspěšná desetiletí na globálním trhu.
V čem je Vaše firma jiná? Čím se odlišujete od konkurence?
Co se týká našich výrobků, tak si zakládáme na dodržování obecných standardů a norem, což není u všech síťových výrobců samozřejmostí. V rámci spolupráce s obchodními partnery sázíme primárně na dlouhodobou oboustranně výhodnou spolupráci. Podporujeme naše obchodní partnery bez ohledu na jejich velikost či aktuální obchodní výsledky. Z obchodování se v posledních letech vytratila etika a vzájemná úcta. Vše je podřízeno krátkodobým cílům bez ohledu na dlouhodobé vztahy. Můj obchodní tým je hodně stabilní a obdobně stabilní a dlouhodobé vztahy s našimi obchodními partnery chceme trvale budovat. Rozhodně nám nejde o cíl prodat za každou cenu. Chceme, aby nás i naše obchodní partnery vzájemné obchodování bavilo.
Kam dál směřuje vývoj Vaší firmy?
Rok 2019 je pro Zyxel významným mezníkem, a to nejen z důvodu, že tento rok slavíme 30. výročí od založení firmy. Aktuálně finalizujeme proces vyčlenění nové firmy Zyxel Networks A/S ze struktury mateřské společnosti Zyxel Communications. Nově vzniklá firma převezme veškeré aktivity, včetně zaměstnanců, zajišťující obchodování založené na distribučním modelu. Původní Zyxel Communications se bude nadále primárně zaměřovat jen na operátory a ISP zákazníky.
Jaké argumenty byste poradil resellerům při prodeji koncovým zákazníkům?
Naslouchejte svým zákazníkům a konzultujte své projektové příležitosti se svými dodavateli. Zyxel je vždy vaše spolehlivá volba.
Autor: Marketing